Under finner du våre betingelser for ryddig kommunikasjon og et vellykket opphold.
Disse avtalevilkårene gjelder som kontrakt for arrangement/reservasjoner ved Fredriksten Hotell. Hensikten er å bringe klarhet i avtaleforhold, slik at vi kan betjene deg som kunde best mulig.
1. Gyldighet
Nedenstående betingelser gjelder for alle bestillinger av romblokker, og/eller møteromsfasiliteter gjort av Arrangøren i forbindelse med: overnatting, kurs, møter, konferanser, selskaper og lignende - heretter kalt Arrangement.
Inngått avtale signeres digitalt av begge parter før den er endelig er godkjent.
2. Avbestilling/Endring
Alle avbestillinger skal gjøres skriftlig. Formålet med følgende avbestillingsbetingelser er å ha sikre og forutsigbare rammer rundt et bestilt Arrangement, samt begrense den økonomiske risikoen for begge parter, både for Arrangøren og Fredriksten Hotell.
Alle avbestillinger/endringer skal gjøres skriftlig, og signeres digitalt av begge parter før avbestilling/endring er gyldig.
Betingelsene skal forstås på følgende måte: Desto nærmere dato for arrangementstart, desto mindre av arrangementet kanselleres vederlagsfritt.
Ved avbestilling, også innenfor de gitte frister, skal arrangementets innhold, antall deltagere og antall rom, re-bekreftes skriftlig i form av digitalt dokument signert av begge parter.
Avtalte pakke-priser er enhetspriser og kan ikke deles eller forandres i forkant, under eller etter oppholdet.
Avbestillingsgebyr iht. dette punkt påløper selv om romblokkene helt eller delvis ikke kan benyttes. Dette gjelder selv om bestiller er forhindret fra å benytte rommet, og selv om dette skyldes forhold utenfor bestillers kontroll (herunder force majeure-begivenheter).
Dersom Fredriksten Hotell får inn andre kunder i en dato hvor kunde har avbestilt, eller justert et arrangement vil vi informere kunde om at de ikke vil bli belastet som normal.
3. Detaljer i arrangementet
Senest 14 dager før arrangementet skal hotellet ha mottatt digitalt signert dokument, inkludert alle detaljer som har betydning for en vellykket gjennomføring av arrangementet, herunder program, navneliste, valg av meny, drikke, teknikk m.m.
4. Disponering av hotellrom
Ankomst- og avreisetid skal angis på forhånd. Dersom sen ankomst ikke er avtalt (etter kl.16.00), kan hotellet kansellere bestillingen. Rommene kan påregnes tatt i bruk etter kl.15.00 ankomstdagen, og gjestene må ha sjekket ut innen kl.11.00 avreisedagen hvis ikke annet er avtalt. Arrangør kan bli belastet for et ekstra døgn hvis fristene ikke overholdes.
5. Spesielle forhold
Plassering av gaver, bruk av spesielt utstyr, oppsetting av dekorasjoner og plakater, heising av flagg/ vimpler, skilting osv. må avtales og godkjennes på forhånd. Loven tillater ikke nytelse av medbrakt mat og drikke i hotellets lokaler. Arrangør må sørge for at lydnivået holdes på et akseptabelt og avtalt nivå, samt at gjestene retter seg etter avtalte tidspunkter nå det gjelder opphør av møter, servering, musikk og dans.
6. Priser og betalingsmåte
Avtalte priser er bindende for begge parter. Varer og tjenester utover kontrakten blir belastet i henhold til gjeldende prisliste. Hotellet forbeholder seg retten til å justere prisene som en følge av endrede kostnader ved økte skatter, avgifter eller andre forhold utenfor hotellets kontroll. Ved endring av mer enn 40 % av ordren, forbeholder hotellet seg til retten til å revidere prisene. Betaling skal skje i henhold til kontrakt. Kreditt må avtales på forhånd, og for våre kredittkunder skal fakturaen betales senest 10 dager. Det tilfaller et faktureringsgebyr à kr. 75.- per faktura. Hvis det er uenighet om fakturaen skal denne betales ved forfall og arrangør vil eventuelt bli kreditert etter avtale.
7. Ansvar for deltakerregninger
Arrangøren er ansvarlig for å informere deltakerne om hva som blir dekket av arrangør, og hva den enkelte selv skal betale. Arrangøren er ansvarlig for ikke oppgjorte deltakerregninger. Unnlater en eller flere av deltakerne å delta i planlagte arrangementer gir dette ikke rett til prisreduksjon.
8. Endringer i kontraktsforutsetninger
Det påhviler Arrangøren og hotellet, så snart som mulig, å ta opp forhold som har betydning for kontrakten, betingelsene og avviklingen av arrangementet. Eventuelle spesialavtaler og endringer av betydning for arrangementet må gjøres skriftlig.
Om det er reservert et spesifikt lokale, for hele eller deler av arrangementet, herunder også lokaler for servering, forbeholder hotellet seg retten til å gjøre logistikkmessige endringer i det avtalte oppsettet, dersom antall deltakere eller andre forhold skulle endres i en slik størrelse at det ikke lenger er hensiktsmessig å benytte det opprinnelig reserverte lokale.
9. Ansvar for skade, tyveri m.m.
Hotellet påtar seg ikke ansvaret for Arrangørens og eventuell utstillers eiendeler. Det anbefales at det tegnes egen forsikring. Arrangøren står ansvarlig for skade som påføres hotellet som følge av uaktsom eller forsettlig opptreden av deltakerne. Arrangøren er også ansvarlig for egne tekniske installasjoner og hva disse eventuelt påfører av materiell- eller personskade. Ved utlevering av nøkler til lokaler/ rom er mottakeren ansvarlig for låsing når disse er uten tilsyn. Hotellet fraskriver seg ethvert ansvar for personskade som ikke er en følge av grov uaktsomhet utvist av hotellet.
10. Force Majeure
Hendelser utenfor Hotellets kontroll (streik, lockout, brann, manglende leveranser etc.), før eller under arrangementet, gir Hotellet rett til å kansellere bestillingen uten erstatningsansvar. Slik kansellering skal uten ugrunnet opphold kommuniseres til arrangøren.
11. Forskudd/ Delbetaling/ Bindingsbeløp
Hotellet forbeholder seg retten til å be om inntil 100 % forskuddsbetaling av de avtalte ytelser, betalt inn til hotellet senest 14 dager før ankomst.
Hotellet kan be om et bindingsbeløp, som skal innbetales ved signering av kontrakten. Med bindingsbeløp menes at det skal innbetales tilsvarende 10 % av kontrahert verdi, ved signering av kontrakt for arrangementet. Ved en eventuell kansellering vil dette beløpet ikke bli refundert.
12. Verneting/Klager
Alle tvister som måtte oppstå mellom partene i denne avtalen eller på annet grunnlag, eller mellom gjester og hotellet, skal behandles etter norsk rett. Dersom ikke tvisten løses i minnelighet, skal bedriftens eiendoms verneting gjelde. For at eventuelle klager skal bli tatt i betrakting, må de fremsettes så snart det ble anledning til det, og senest ved avslutning av arrangementet. Klager som skyldes forhold utenfor hotellets kontroll, må rettes mot bestiller.